We hebben de nieuwe dirigent Erik van de Kolk uitgedaagd om zich via een interview voor de vernieuwde website van het GFO voor te stellen. Hij stemde direct toe met het onderstaande resultaat…
Wie komt er vanuit zijn woonplaats Elburg naar het GFO repetitiegebouw in Epe?
Mijn naam is Erik van de Kolk. Geboren in Nunspeet, echte Veluwnaar in hart en nieren, geboren in 1985. Op 16 jarige leeftijd naar de 2 jarige vooropleiding conservatorium gegaan, en daarna hoofdvak slagwerk gestudeerd. En al snel geïnteresseerd in het dirigeren en momenteel in mijn afstudeerfase directie bij Alex Schillings. Dat is heel in het kort een antwoord op je vraag.
Een dirigent, een echtgenoot, en nog meer?
Ik ben sinds 2 jaar getrouwd met Hilde (ook hoorniste bij het GFO) Ik heb ook wel meegespeeld in de slagwerksectie van het Gelders Fanfare Orkest. Toen had ik ook nog niet kunnen voorspellen dat ik ooit voor het GFO zou staan als dirigent. Het is allemaal wel heel snel gegaan met dirigeren, ik zie trouwens per dag wel wat er op mijn pad komt en de vacature bij het GFO kwam zo ook toevallig op mijn pad. Toen de eerste sollicitatie voor het GFO kwam dacht ik al wel voorzichtig aan een mogelijk dirigentschap bij het GFO. Dit kwam alsnog na het hele gebeuren in Montreux (mei 2011) waar ik de dirigentenwedstrijd won. Dat was het moment dat ik er helemaal klaar voor was en het orkest blijkbaar ook.
Wat zijn voor jou de overeenkomsten en verschillen tussen een regulier orkest en een provinciaal orkest zoals het GFO?
Overeenkomsten: het GFO is wel een echt orkest wat veel binding uitstraalt. Er heerst een bepaalde sfeer en cultuur die ik ook zie bij de reguliere plaatselijke orkesten. De opkomst van de leden bij het GFO is geweldig en ik geniet hiervan. Wat ook bijzonder is, is dat veel mensen van de Veluwe wel dezelfde mentaliteit hebben. Een nadeel is misschien dat we op de Veluwe een mentaliteit hebben van “ doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”. Maar een beetje meer trots op zijn tijd mag best wel bij het GFO! Het is heel bijzonder wat het orkest al heeft gepresteerd en ik geniet erg van de club muzikanten. De muzikanten komen trouwens overal vandaan en dit is een leuke mix uit allerlei hoeken van de provincie Gelderland en daarbuiten.
Regionale/Provinciale orkesten : Waardevol?
Er zitten veel goede muzikanten bij elkaar , we hebben veel niveau in huis! Het valt mij op dat er veel talent is op het gebied van creatief denken in deze club, er is heel veel mogelijk en ook wil men steeds weer nieuwe dingen onderzoeken. In de loop van de jaren heeft het bestuur een enorme hoeveelheid aan contacten en relaties opgedaan in de muziekwereld, waar ik als dirigent nu veel profijt van heb.
Wat voor type GFO-ers zie je…
Ik zie een rotsvaste kern in het orkest, dit zijn mensen die de club voelen en ruiken en die de club van binnen en buiten kennen. Waar ik ook erg van kan genieten zijn jonge mensen die binnen komen en helemaal opbloeien, zij kunnen dan weer een volgende generatie GFO-ers tot stand brengen. Verder zie ik mooie ontwikkelingen bij het groepsproces. Dit wil ik als dirigent verder kietelen en verbinding brengen en natuurlijk af en toe de touwtjes aantrekken waar dit nodig is.
Schets eens een situatie wanneer je aan de touwtjes wilt trekken?
Wanneer het GFO op routine wil spelen zal ik aan de touwtjes trekken, achterover leunen bijvoorbeeld. Dat wil ik echt niet. Ik houd ervan om de focus vooruit te hebben, dat is echt mijn ding. Verder is het zo dat er binnen het Gelders hele goede muzikanten zitten die hun partijtje heel goed kunnen spelen en ook in staat zijn om een muzikale lijn uit te zetten. Ik heb bij het instuderen van een partituur een bepaalde klank en opvatting in mijn hoofd. Maar sta ook open voor opvattingen van de muzikanten. Wanneer ik het echt anders wil, ga ik met de mensen in gesprek en proberen we samen tot een compromis te komen. Boeiend hoor!
Hoe ziet jouw ideale GFO-er eruit?
Allereerst een orkest waar iedereen met veel speelvreugde naar toe gaat. Dat is het doel van een amateurorkest. Maar daarnaast kunnen we bij een GFO wel ons uiterste best doen om wel op een zo hoog mogelijk niveau spelen. Ik ben gretig naar niveau verbeteren, misschien komt er nog eens een plafond, maar ik denk dat er muzikaal nog heel veel groei mogelijk is Verder hoop ik de groep muzikanten zoals die er nu zit stabiel te houden. Het meedoen aan het Wereld Muziek Concours 2013 is super belangrijk, maar elk concert moet gewoon goed zijn. En dat is wel een kracht van het GFO. Met het WMC moet je proberen te pieken en te vlammen!!! Het verschil tussen de eerste concert met mij als dirigent en het nieuwjaarsconcert was al groeiend. Het basisniveau van een willekeurig concert moet altijd goed in zicht blijven. Het natuurlijke DNA van het GFO is heel goed, ik zie muzikanten die met hart en ziel spelen en bovendien is de klankcultuur heel goed. Ontwikkelpunt voor het orkest is bijvoorbeeld de articulatie, die moet nog verder groeien. Wat ik ook bijzonder vind is dat de knop kan heel snel gedraaid worden bij de muzikanten, ze pikken heel snel op hoe ik als dirigent bepaalde dingen wil hebben.
Nieuwsgierig naar favorieten…
Ajax!!! Yorkshire brassband!! En, o ja! Hilde….. en natuurlijk Carlos Kleiber! (Oostenrijkse dirigent, 1930-2004) die, hij was knettergestoord, maar kon kleuren schilderen als dirigent!!! Combinaties maken tussen articulatie en kleur, wauw!
Het proces van een partituur lezen is voor mij zoeken naar hoe ik het wil laten klinken. Het afstappen van je idee vraagt flexibiliteit van een dirigent. Dit is een heel proces waar ik als dirigent met mijn muzikanten door heen ga . Ik kan niet aan een solist opleggen hoe ik het wil hebben. Dat moet een natuurlijk proces zijn tussen de muzikant en mijzelf. Als ik het anders wil ga ik in gesprek met de muzikant en proberen we samen naar een mix te gaan. Leren luisteren naar elkaar, oren openzetten, heerlijk!
Vakantieland:
Zwitserland!! Elke keer is de invulling van mijn vakantie anders, soms ben ik actief en soms wil ik gewoon veel uitrusten!
En Leesboeken?
Tja, veel muziekgeschiedenis, veel dirigentenboeken. Ken je die van Hans Vonk? Wat een boek joh! leest geweldig weg en die mag je van me lenen, want die moet je echt lezen hoor…. (afgesproken Erik!)
Muziek:
Red Hot Chilli Peppers!!! Ach, ik luister ook veel jazz. Ik ben slecht in het onthouden van teksten, ik brul dus gewoon wat mee in de auto. Verder luister ik ook heel veel Radio 1 als ik ’s avonds terug rij van mijn orkesten naar huis. Dan heb ik toch een beetje hoor en wederhoor… I Ik zou vast een slechte componist zijn want ik heb niet één favoriet om naar te luisteren. Ik heb er zoveel waar ik van hou. Mahler en vooral Bach is geweldig!! De King’s Singers is trouwens ook geweldig om naar te luisteren…
Eten:
Eigenlijk gewoon ouderwets Hollandse pot. En wie er dan kookt? Ik kook het meeste, dat vind ik gewoon lekker ontspannen . Ik zeg niet dat ik er aanleg voor heb hoor! Maar ik vind het wel leuk om te doen. Vraag Hilde maar eens naar het resultaat…
Film:
Af en toe kijk ik een filmpje. De hang over 2, brullen van ’t lachen en heerlijk ontspannen…
En als er nog tijd voor hobby’s is…?
Muziek is eigenlijk mijn grootste hobby, maar muziek luisteren is geweldig. Als ik doof zou zijn, dan zou ik dat het allerergste vinden. Muziek luisteren, daar word ik echt gelukkig van!
Wat is de eerste indruk van het GFO?
Ik voel me er ontzettend thuis, super! Ik ervaar een goede klik en ik voel dat ze gek met me zijn. Daarnaast heerst er een goede werkcultuur . Ik voel me heel erg thuis! Zoals bijvoorbeeld met kerst dat er toen een GFO ensemble ging spelen in de stad en geld ging ophalen voor een goed doel. Dat is toch geweldig! En bijvoorbeeld na afloop van het nieuwjaarsconcert werd er door een clubje muzikanten in de foyer een gezellig sfeertje neergezet, daar geniet ik enorm van.
Doelstelling en GFO?
Elk orkest dat zichzelf serieus neemt moet vernieuwing nastreven. Maar het GFO is erg ambitieus op dit terrein en ik voel het als mijn plicht om die doelstelling tot vernieuwing vast te houden. Ik hoop daar als dirigent ook mijn steentje aan bij te mogen dragen. Voor mij is het belangrijk om op het hoogste niveau te spelen en alles eruit te halen. Een goed concert neerzetten én zoals het GFO gewend is, steeds weer een programma neer te zetten met vernieuwende muziek en repertoire. Mijn persoonlijke doel is ook meer diversiteit in klankkleuren te ontwikkelen bij het GFO. Uit een bekende stijl kruipen en naar een nieuwe stijl zoeken behorend bij die muziek. Een grotere flexibiliteit ontwikkelen en snel schakelen naar een andere klankkleur en stijl.
Het laatste woord krijgen…
Ik wens het GFO het allerbeste toe voor de komende periode. En natuurlijk vind ik het ook ontzettend leuk dat het GFO mee werkt aan mijn directie eindexamen in Den Haag ( 23 maart 2012).
We wensen Erik heel veel succes met zijn voorbereidingen op het eindexamen en samen hopen we een nieuw muzikaal hoogtepunt neer te zetten!